Opinia prawna
w przedmiocie udzielenia odpowiedzi na pytanie czy w budżecie gminy należy uwzględniać skutki finansowe potrącenia oraz przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy (art.65 i 66 § 1 p.2 Ordynacji podatkowej).


Budżet gminy jako publiczny plan finansowy ma charakter prognozy po stronie dochodów, natomiast po stronie wydatków określa górne granice kwot, które można przeznaczyć na finansowanie poszczególnych zadań publicznych. Łącznie zestawienie planu dochodów i wydatków pozwala określić wynik budżetu, aby ewentualnie wskazać źródło finansowania niedoboru z art. 57 ustawy o samorządzie terytorialnym wynika bowiem prawny obowiązek zapewnienia pokrycia planowanych i uchwalanych wydatków w ustawowo określonych źródłach dochodów oraz wpływach zwrotnych.

Plan finansowy z istoty swej zawiera pewien stopień ryzyka i nieprzewidywalności. Będzie jednak realny wtedy, gdy dochody ujmie się na poziomie jak najbardziej prawdopodobnym. Jeżeli bowiem dochody zostaną zaplanowane zbyt ostrożnie, wtedy przy planowaniu wydatków zastosuje się ograniczenia i cięcia większe niż potrzebne. Gdy z kolei prognoza dochodów okaże się zbyt optymistyczna, wówczas powstaną trudności przy wykonywaniu budżetu, kiedy to w trakcie roku okaże się, że część zaplanowanych i uruchomionych wydatków nie znajdzie pokrycia ani w dochodach, ani w przychodach zaplanowanych jako źródło pokrycia niedoboru.

Ten ostatni przypadek zajdzie właśnie wtedy, gdy w planie dochodów nie uwzględni się skutków finansowych wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w drodze przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy w zamian za zaległości podatkowe (art.66 § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej) Wartość majątku gminy zwiększy się w wyniku przejęcia prawa majątkowego, ale do budżetu nie wpłynie kwota zaległości podatkowej i powstanie faktyczny niedobór na etapie wykonywania budżetu. Wynika z tego, że już na etapie uchwalania budżetu po stronie dochodowej trzeba uwzględnić skutki wynikające z wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w drodze przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz gminy.

Nieuwzględnienie skutków potrącenia, o którym mowa w art.65 ordynacji podatkowej nie spowoduje niedoboru na etapie wykonania budżetu, gdyż dochody okażą się niższe od planowanych o taką samą kwotę jak wydatki Jednocześnie jeżeli planowanie ma być realne, to w sprzeczności z tym założeniem pozostaje ujmowanie w budżecie po stronie wydatków kwoty wierzytelności podatnika wobec gminy, a po stronie dochodów zobowiązania podatkowego, jeżeli prognozuje się ich wzajemne potrącenie.

W przypadku nieuwzględnienia skutków potrącenia i przeniesienia praw majątkowych, o których to konstrukcjach prawnych stanowią art.65 i 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej np. wskutek braku danych o skali zjawiska, pozostaje konieczność ich wykazania w sprawozdaniu z wykonania budżetu.   dewi88

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl