Opinia prawna
w sprawie możliwości sporządzenia aneksu do umowy zawartej w trybie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych.


W sporządzonej opinii RIO w Łodzi odniosła się do kwestii możliwości zmiany umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego - w sytuacji, gdy warunki, które ewentualnie podlegałyby zmianie były wcześniej kryteriami wyboru oferty.
W opinii RIO w Łodzi wyjaśniła także stosunek przepisów ustawy o zamówieniach publicznych do przepisów Kodeksu cywilnego.


Zarząd Gminy w W. zwrócił się do RIO z zapytaniem, czy w opisanym stanie faktycznym można sporządzić aneks do umowy.
Udzielając odpowiedzi na postawione pytanie zajmuję następujące stanowisko.

Stosownie do treści art. 72 ustawy z dnia 10.06.1994 r. o zamówieniach publicznych (tj. Dz.U z 1998 r., Nr 119, poz.733) do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy kc i kpc, jeżeli przepisy ustawy o zamówieniach publicznych nie stanowią inaczej.

Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika kolejność stosowania prawa tyczącego danej materii uregulowanej przepisami ww. aktów prawnych.
Otóż stosownie do treści art.72 ustawy o zamówieniach publicznych najpierw stosuje się przepisy tej ustawy a dopiero potem kc czy kpc.

W omawianym zatem przypadku zasada swobody umów ustanowiona treścią art. 353 kc, doznaje ograniczenia w unormowaniu zawartym w art. 76 ustawy o zamówieniach publicznych. Przepis ten ustanawia bowiem zakaz zmian postanowień zawartej umowy oraz wprowadzania do niej nowych postanowień, które byłyby niekorzystne dla zamawiającego, jeżeli przy ich uwzględnieniu należałoby zmienić treść oferty, na podstawie której dokonano wyboru oferenta.

W stanie faktycznym opisanym przez Zarząd Gminy, brak jest wskazania tych okoliczności, które wymagają szczegółowego zbadania przed udzieleniem prawidłowej odpowiedzi.

Oceniając problem w ramach faktów podanych w piśmie, stoję na stanowisku, że jeżeli w treści oferty jednym z kryteriów wyboru oferenta był termin wykonania prac, to z całą pewnością można stwierdzić, że ewentualna zmiana terminu pozostawałaby w sprzeczności z treścią powołanego wyżej art.76. Przyjęcie przez zamawiającego "terminu" jako kryterium wyboru oferenta wskazuje, że termin ten miał dla zamawiającego określone znaczenie. Gdyby takiego znaczenia nie miał, nie powinno się "terminu" umieszczać w kryteriach wyboru oferty. Kryteria wyboru przesądzają bowiem, która oferta jest dla zamawiającego najkorzystniejsza.

Złożona przez wykonawcę propozycja wykonania innego dzieła bez wynagrodzenia pozostaje bez wpływu na ocenę zagadnienia, albowiem zawarte w art.76 przesłanki odnoszą się wyłącznie do warunków umowy już zawartej.

Copyright © 2024 Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.

Realizacja strony w oparciu o CMS Joomla: StudioAlfa.pl